Friday, April 20, 2012

Pelangi...Indahnya ciptaan Ilahi

Assalamualaikum w.b.t

Perkataan pertama terpacul dari lidah apabila terpandang keindahan pelangi pagi ialah Subahanallah indahnya ciptaanMu Ya Allah.Tiada yang lebih berkuasa melainkanMu Ya Allah segala puji keatasMu.
Alhamdulillah selama seminggu, aku diberi peluang melihat keindahan itu sebayak tiga kali pada hari yang berlainan.Timbul perasaan yang istimewa dalam diri.Engkau mengurniakan aku keindahan ini setelah hati ini terguris seperti kata-kata yang selalu digunakan ramai..Allah memberi hujan dan petir kerana Allah mahu menghadiahkan pelangi.
Terfikir sejenak bagaimana pelangi ini terjadi.Sambil lidah ini tidak henti-henti bertasbih, bertahmid dan bertakbir.

Info Tentang Pelangi
  • Pelangi didefinisikan sebagai barisan warna yang terbentuk karena pantulan dan pembiasan dari sinar matahari di dalam air hujan.
  • Kita dapat melihat pelangi karena cahaya dibiaskan ketika dari medium udara melewati medium air hujan. Warna cahaya matahari yang digabungkan adalah putih, tetapi ketika dibiaskan akan menjadi berbagai warna.
  • Bila anda melihat pelangi, dapat dipastikan kemungkinan besar saat itu hujan, lalu matahari berada di belakang anda dan hujan di depan sehingga pusat busur pelangi berada tepat di seberang/berlawanan dengan matahari.
  • Walaupun terlihat seperti busur, bentuk pelangi sebenarnya adalah bulat secara penuh.
  • MeJiKuHiBiNiU 
    adalah akronim yang biasa dipakai orang Indonesia untuk menghafal warna pada pelangi. Sedangkan orang barat menggunakan akronim  
    RoyGBiv 
    RedOrangeYellowGreenBlueIndigoViolet.
  • Sebenarnya warna pelangi bukanlah 7 itu saja, melainkan seluruh warna yang ada di dunia. Tetapi mata kita tak sanggup membezakannya.
  • Sudut pembiasan cahaya untuk menciptakan pelangi adalah sekitar 42 derajat ke mata pengamat.

No comments:

Post a Comment